четвер, 8 червня 2017 р.

Про підсумки вивчення стану викладання предметів художньо- естетичного циклу, основ здоров’я, фізичної культури в початкових класах

Про підсумки вивчення стану викладання предметів художньо-
естетичного циклу, основ здоров’я, фізичної культури
в початкових класах

       Згідно річного плану роботи школи на 2016-2017 навчальний рік, відповідно до наказу відділу освіти №58-ОД від 01.02.2016 «Про  організацію вивчення стану викладання предметів художньо-естетичного напрямку, фізичної культури, основ здоров′я та рівня навчальних досягнень учнів  початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів району у 2016 році», з метою вивчення реального стану рівня викладання навчальних предметів у початкових класах, стимулювання творчої праці вчителів адміністрацією школи здійснювався контроль за станом викладання предметів художньо-естетичного циклу,основ здоров’я, фізичної культури в початкових класах. Питання розглядалось на педагогічній раді школи протокол № 2 від 07.11.2016 року.
Предмети художньо-естетичного циклу, основи здоров’я в початкових класах викладають учителі-початківці, а саме: Каніщева Олена Сергіївна
(кваліфікаційна категорія «спеціаліст») в 1 класі, Векленко Світлана Михайлівна ( ІІ категорія) в 2 класі, Мусієнко Ольга Володимирівна ( вища категорія) в 3 класі, Синянська Тетяна Іванівна (І категорія) в 4 класі. Уроки фізичної культури в 1-2 класах викладають вчителі-початківці, а у 3-4 класах учитель фізичної культури Дейкун Олександр Іванович.
        Педагоги  працюють за програмами, розробленими на виконання Державного стандарту початкової загальної освіти, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 462 від 20.04.2011 року та наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 12.09.2011 року №1050:
Образотворче мистецтво. Програму підготували ( Шмагало Р.Т., Марчук Ж.С., Гнатюк М. В. та інші);
Музичне мистецтво. Програму підготували (Хлєбнікова Л.О., Лобова О.В. та інші).
Трудове навчання. Програму підготували ( Сидоренко В.К., Мельник о.В. та інші).
Основи здоров’я. Програму підготували ( Бойченко Т.Є., Воронцова Т.В. та інші).
Фізична культура. Програму підготували (Круцевич Т.Ю., Єрмолова В.М. та інші)  
     Одним із найважливіших завдань сучасної освіти є духовний розвиток особистості. Найбільшдосконаловирішитицезавданняпокликаніпредметихудожньо-естетичногонапрямувсистемізагальноїсередньоїосвіти.
         Усі вчителі приділяють достатньо уваги створенню позитивної атмосфери на уроці, розвитку пізнавальних інтересів, уваги, пам’яті, образного і логічного мислення, засвоєнню теоретичних понять з курсу.
Педагоги навчають учнів розуміти мову мистецтва, формують навички практичної роботи, залучають учнів до розуміння змісту та сутності мистецтва шляхом особистісно-емоційного сприймання художньої інформації.
Кабінети класоводів мають необхідні матеріали та інструменти для проведення уроків. В них зберігаються теки з наочними матеріалами, зошити з друкованою основою, навчально-наочне обладнання, кращі зразки виробів учнів. Матеріали учнів до уроку систематизовані та ефективно використовуються.
         На уроках образотворчого мистецтва вчителі здійснюють постійний контроль за дотриманням учнями правил техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами. 
         Вчителі  працюють над виявленням та розвитком творчих здібностей учнів, що мають художні обдарування, залучаючи до участі в конкурсах малюнків організованих СЮН –«Перелітні птахи», «Зимуючі птахи», «Людина і ліс». Діти беруть активну участь в акції «Збережемо зелену красуню». Виготовляють новорічні  листівки, декоративні  ялинки, різдвяних ангелів. Постійні учасники та переможці є у кожному класі, а саме: Бондаренко Є, Карпусь М.,  Стельмах І., Герасименко А., СинянськаА.,Векленко К., Бабій О..
         З предметівхудожньо-естетичногонапряму проводиться позакласна робота.  Так, у виховних планах роботи класоводів містяться різноманітні заходи: предметні тижні, тематичні виставки-конкурси малюнків «Світ очима дітей», «Золота осінь», «Безпека дорожнього руху», «Моя матуся», «Щасливе дитинство», «Ми – громадяни України» тощо. Навчальний предмет учням подобається і вони із задоволенням малюють не тільки на уроках, а і у позаурочний час.
        Усі вчителі початкових класів беруть активну участь у позакласній роботі. В класах працюють постійно діючі змінні виставки дитячих робіт. Класні керівники слідкують за тим, щоб  з кращими дитячими роботами познайомилися учні та батьки школи.
На уроках «Музичного мистецтва» учні мають можливість відчути красу українського народного музичного мистецтва, осягнути інтонаційні особливості музики українського народу, відчути національну своєрідність, спільне і відмінне в музиці різних народів. Учителями  використовується ДВД програвач , диски, придбано фонохрестоматію з музики (Лобової О.В.).
          Трудове навчання в початковій школі є однією з ланок неперервної технологічної освіти, що логічно продовжує дошкільну освіту, створює базу для успішного опанування учнями технологій основної школи та здобуття професійної освіти. Трудове навчання в початковихкласах є першоюсходинкою до виборумайбутньоїпрофесії.
Метою «Трудового навчання» в початковій школі є формування і розвиток предметно-перетворювальної компетентності учнів, яка дає можливість їм самостійно вирішувати практичні та побутові задачі.
Учителі початкових класів забезпечують засвоєння учнями знань про об’єкти праці, способи трудової та види професійної діяльності, вчать застосовувати засвоєні знання на практиці, розвивають в учнів самостійність під час виконання завдань. На уроках впроваджуютьсучасніметодинавчання, щоактивізуютьрозумовудіяльністьучнів, сприяютьпідвищенню в них інтересу до трудового навчання.
        Учителі використовують групові та індивідуальні форми роботи, акцентуючи увагу на тому, що по закінченню уроку потрібно завершити виконання роботи і порівняти свою роботу з роботою інших учнів, організовують виставки виконаних робіт.
    Учителі на уроках використовують міжпредметні зв’язки. Учитель може організувати бесіду, дискусію, читання літературних текстів, публікацій у дитячій періодиці, ситуацій, що висвітлюють у новинах, а також колективні творчі справи, навчальні проекти. Залучається додатковий  матеріал, а саме репродукції, аудіо записи музичних творів, дитячі періодичні видання.
        З метою пробудження й поглиблення в учнів початкової школи інтересу до предметів художньо-естетичного циклу продовжує діяти мотиваційна шкала оцінювання учнів, тобто оцінювання без балів.
Для задоволення фізіологічних потреб  використовуються  на уроках фізкультурні хвилинки, пересаджування дітей, об’єднуючи їх у групи, активні види діяльності тощо.
Проблемним залишалося питання щодо впровадження ІКТ в навчально-виховний процес. Не було створено сприятливих умов для використання шкільних  комп’ютерів на  уроках художньо-естетичного напряму, основ здоров’я, мультимедійного обладнання, хоча матеріали до уроків образотворчого мистецтва  є в  учителів на електронних носіях. Дякуючи спонсорам,  недавно  було придбано  для класних кімнат початкових класів 4 комп’ютери. Буде налагоджена робота щодо впровадження ІКТна уроках.
Недостатньо забезпеченні учні4 класу підручниками художньо-естетичного циклу.  Підручники за новою програмою «Основи здоров’я» лише по одному на парту, а «Образотворче мистецтво», «Трудове навчання», «Музичне мистецтво»відсутні. Використовуються, якщо це можливо, матеріали старих підручників,  плакати. В інших випадках вчителем роздруковується необхідний роздатковий матеріал.
Забезпеченість підручниками:
№ з/п
Автор
Назва підручника
Клас
Кількість
1.
Гнатюк О.В.
Основи здоров’я
1
15

Гнатюк О.В.
Основи здоров’я
2
17

Гнатюк О.В.
Основи здоров’я
3
15

Гнатюк О.В.
Основи здоров’я
4
7
2.
Аристова С.І.
Музичне мистецтво
1
10

Лобова О.В.
Музичне мистецтво
1
7

Аристова С.І.
Музичне мистецтво
2
10

Лобова О.В.
Музичне мистецтво
3
17
3.
Калініченко О.В.
Образотворче мистецтво
1
10

Калініченко О.В.
Образотворче мистецтво
2
19

Калініченко О.В.
Образотворче мистецтво
3
19
4.
Сидоренко В.К.
Трудове навчання
1
16

Сидоренко В.К.
Трудове навчання
2
17

Сидоренко В.К.
Трудове навчання
3
19

Котелянець М.
Трудове навчання
4
13

Новий 2016-2017 навчальний рік вніс зміни у нормативно-правове забезпечення  викладання дисциплін освітньої галузі «Мистецтво», серед якиху початковій ланці:
- підготовка вчителів мистецьких дисциплін до поступового впровадження з 2018 року нового змісту мистецько їосвіти в початковій школі, на основі оновлених програм та нової Концепції  початкової освіти;
-опанування вчителями мистецьких дисциплін інноваційними технологіями організації позаурочної виховної діяльності з мистецтва для учнів початкової школи.
    Об’єктами перевірки та оцінювання (мотиваційними критеріями) у процесі навчання мистецьких дисциплін є:
• інтерес до уроків художньо-естетичного циклу  та мистецтва загалом;
•спрямованість діяльності на сприймання, пізнання творів та власну творчість;
•  ініціативність, що передбачає свободу творчого виявлення, активне включення у творчий процес на уроках, прагнення застосування набутого досвіду у позаурочний час.
    У 1-4 класах з предметів художньо-естетичного циклу домашні завдання учням не задаються.
Відвідані уроки основ здоров’я у початковій ланці, а також співбесіди   показали, що вчителі, як правило,  формують і розвивають здоров’язберігаючу  компетенцію  учнів, застосовують метод розвитку життєвих навичок, реалізуючи концепцію особистісно  орієнтованого навчання і ставлячи за мету позитивні  зрушення  в  поведінці учнів, удосконалення  здатності  дітей  адаптуватися  в повсякденному житті.
На  уроках у  початкових класах розвивають мислення, мовлення дітей, удосконалюючи  практичні уміння й навички через рольові та дидактичні ігри, проблемні запитання, творчі завдання, тести, вправи-тренінги, використання   міжпредметних  зв’язків та зв’язків з навколишнім середовищем й життєвим досвідом дитини.
    Учителі початкових класів проводять в системі послідовну  позакласну роботу: тижні здоров’я, тематичні виховні години, екскурсії до пожежної частини, тематичні виставки малюнків, плакатів, про що свідчать слідові матеріали. У класних кімнатах оформлені куточки здоров’я з відповідними матеріалами.
Більшість уроків фізичної культури  характеризуються раціонально вибраною структурою. Учителі дотримуються головних вимог до сучасного уроку фізичної культури :
- забезпечення диференційованого підходу до учнів з урахуванням стану їхнього здоров’я, рівня  фізичного розвитку, рухової підготовленості;
- забезпечення освітньої,  виховної, оздоровчої спрямованості;
- формування в учнів навичок самостійно займатися фізичними вправами;                       
- забезпечення оптимізації навчально-виховного процесу із застосуванням   елементів інноваційних методів навчання  та реалізація міжпредметних зв’язків.
На уроках учителі здійснюють індивідуальний підхід до учнів, враховуючи стан їхнього здоров’я , фізичного розвитку, нахилів та здібностей. Педагогам у повній мірі вдається забезпечувати організаційну, психологічну, функціональну готовність учнів до успішного розв’язання завдань уроку. Вони домагаються засвоєння учнями програмового матеріалу під час основної частини уроку, проводять системи організму дитини  у відносно  спокійний стан під час заключної частини уроку, виховують дисциплінованість молодших школярів під час різних видів рухової діяльності, ігор, естафет.
Всі учителі звертають увагу на підготовчий етап уроку, який включає шикування учнів, привітання, здачу рапорту, запитання про самопочуття школярів, розрахунок, стройові прийоми, загально розвивальні вправи в русі, в парах, з м’ячем, вправи для формування та корекції постави, для розвитку гнучкості, на координацію рухів. В основній частині уроку учні отримують  теоретичні знання з технічної та тактичної підготовки відповідно до теми та завдань уроку. Обов’язково проводять учителі інструктаж з техніки безпеки. 
    Педагоги  враховують оздоровчу  роль фізичної культури, здійснюють контроль стану учнів підчас уроку.
      Учителі проводять  позакласну роботу з фізичної культури у вигляді виховних заходів, свят, шкільних спартакіади, змагань : «Веселі старти»,  «Нумо, хлопці !», « Тато, мама, я – спортивна сім’я », «Козацькі забави».
Участь у фахових конкурсах:
Мусієнко Ольга Володимирівна
2014 рік – І місце в районному етапі обласного конкурсу «Кращий кабінет початкових класів»;
2015 рік – районний Ярмарок педагогічних ідей та інновацій у початковій школі – І місце за матеріали «Картки до уроків трудового навчання».
Векленко Світлана Михайлівна
2015 рік – ІІ місце у районному конкурсі-огляді фотоматеріалів «Організація навчального середовища в 1-х класах».
2016 рік –  ІІ місце в районному  етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2017»
Синянська Тетяна Іванівна
2014 рік – І місце у районному Педагогічному ярмарку методичних розробок і посібників (конкурс матеріалів по впровадженню нового Державного стандарту в 2 класі) ;
2015 рік - участь в обласному етапі Всеукраїнської акції « Годівничка».
Мусієнко О.В., Векленко С.М. мають власні сайти. На них вони розміщують «родзинки» педагогічної майстерності.
Виходячи із зазначеного вище,
Наказую:
1. Учителям початкових класів:
1.1 На уроках художньо-естетичного циклу підвищувати свою дидактичну компетентність.
1.2.  Продовжувати впроваджувати ІКТ в практику роботи.
1.3. Доповнити уроки з мистецьких дисциплін проектними, ігровими методами, різноманітними формами організації індивідуальної, групової і колективної пошукової діяльності учнів.
1.4. На уроках з основ здоров’я більше часу приділяти засвоєнню та реалізації знань і умінь учнів через організацію практично-дійових вправ, розв’язання проблемних ситуацій, виконання практичних дій або їх моделювання  у змінених чи нестандартних умовах тощо.
1.5. З метою формування  основних життєвих навичок  щодо  здорового способу життя та безпечної  поведінки більш широко застосовувати проблемно-пошукові завдання, завдання творчого характеру, активні та інтерактивні форми роботи з учнями.
2. Вчителю фізичної культури Дейкуну О.І., вчителям початкових класів, що викладають фізкультуру Каніщевій О.С., Векленко С.М.:
2.1. Забезпечувати диференційований підхід до учнів з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі.
2.2. Вимагати від учнів спортивного одягу та взуття.
2.3. Систематично стежити за станом самопочуття учнів під час проведення уроків.
2.4. Творчо дотримуватися дидактичних принципів навчання: свідомості та активності, наочності, доступності та індивідуалізації, систематичності та послідовності.
2.5. Формувати в учнів вміння і навички самостійно займатися фізичними вправами.
2.6. Раціонально добирати структуру уроку та дотримуватися логіки уроку незалежно від форм його проведення.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника директора з НВР Долю В.В..

Директор школи                     С.М. Кучеренко

З наказом ознайомлені:                                       В.В. Доля
                                                                               О.С. Каніщева
                                                                               С.М. Векленко
                                                                               О.В. Мусієнко
                                                                               Т.І. Синянська
                                                                                             О.І. Дейкун
                                                                                                                                       

Немає коментарів:

Дописати коментар