неділя, 19 листопада 2017 р.

Наказ "Про результативність дидактичних ігор на уроках у 2 класі"

Кириківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Кириківської селищної ради
Наказ
31.03.2017                селище Кириківка                     № 29-ОД

Про результативність дидактичних ігор на уроках у 2 класі

Сучасна освіта орієнтується на особистість, на розвиток кожної дитини, залежно від її розумових здібностей і фізичного стану. І перед учителем постає питання: як зробити урок не тільки продуктивним і результативним, а й цікавим. Таким, що запалить животрепетну іскорку допитливості в очах дитини, збереже стійку увагу протягом усього уроку, зародить бажання і навіть жадобу вчитись! Відповідь на це питання – гра! Гра – найприродніша і найпривабливіша діяльність дитини. Але гра на уроці – не розвага, а звичайні вправи, замасковані в цікаву форму. Збуджена під час гри думка підводить учня до самостійних пошуків висновків і узагальнень, які, у свою чергу, зміцнюють знання і перетворюють їх у переконання. Під час гри у дитини найповніше виявляються, розвиваються індивідуальні особливості, можливості, здібності, пам’ять, мислення, загострюється увага. І саме в іграх виховується культура, спілкування дитини з колективом, взаємодія між учнем і вчителем. Гра потребує від учня зібраності, витримки, бажання допомогти відстаючому, невимушено виховує адекватне сприймання невдач і помилок. В початкових класах тільки гра дає змогу легко привернути увагу і тривалий час підтримувати в учнів інтерес до важливих і складних предметів, властивостей і явищ, на яких у звичайних умовах зосередити увагу учнів не завжди вдається. Гра – це цілий світ, на одному полюсі якого – життя, а на другому – дидактика, педагогічний і психологічний інструментарій, цілий арсенал педагогічних технологій. А між цими полюсами – країна дитячих ігор, дитячої творчості. Гра в початковій ланці є засобом пізнання навколишнього світу і себе в ньому, усвідомлення дітьми мети своєї діяльності, опредмечування абстрактних понять, розвитку творчої уяви та здібностей, встановлення людяних взаємин.
Недарма проблема над якою працює Світлана Михайлівна «Використання дидактичних ігор на уроках у початковій школі». Кожного разу, відвідуючи уроки, потрапляєш у казку або на спектакль.
Діти запрошують на уроки відомих героїв дитячих казок, веселих чоловічків: Незнайку, Буратіно, Гномиків, Капітошку, Мудру Сову та ін. Вони задають дітям «хитрі» питання, приносять листи із завданнями. Діти із задоволенням виконують їх.
На  уроках учні збирають гриби, яблука, повітряні кульки, ромашки, на яких підготовлені завдання. Їм дуже подобається такий вид роботи як виправлення чужих помилок, які допускають казкові герої. А ще у класі є галявина помилок, які ховаються від дітей, як гриби у лісі.
Велике значення має проведення уроків із конкретним ігровим сюжетом, де виступають відомі дітям герої казок: «Колобок», « Теремок», «Пригоди в лісовій школі». Дуже полюбляють діти брати на себе роль казкових героїв. Вони перевтілюються в Червону Шапочку, у Гномика, Незнайку, Зайчика, Котика, Пастушка та інших персонажів.
Мовні ігри мають велике значення для розвитку мови та мислення учнів; вони активізують, поширюють їхній словниковий запас, привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словом і реченням, розвивають у них правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови.
Діти з учителем грають з буквами, складами, словами, реченнями, схемами, скоромовками. Жоден урок читання не проходить без дзижчачого читання. Діти уявляють себе бджілками. Учні читають 2-3 хвилини упівголоса, кожен зі своєю швидкістю.
Люблять діти читання уривку протягом однієї хвилини у вигляді скоромовки перший раз, а другий – у спокійному темпі.
На уроках школярам подобається працювати з «чарівною торбинкою» або «скринькою». Діти дістають звідти малюнки, склади, слова, речення, завдання для кросвордів, ребуси, пазли із зацікавленням виконують їх. Інколи вихованці, які добре читають, виконують роль «буксира». Діти вчать правила в римованих вправах, розгадують загадки, ребуси, кросворди, працюють із прислів`ями, приказками, образними висловами, пишуть казки, складають вірші.
Із перших днів навчання у школі Світлана Михайлівна вчить своїх вихованців шукати «небезпечні місця» у грі «Маячок». Учитель читає слова, а учні показують червоний вогник, якщо почують небезпечне місце.
На уроках читання та мови практикує такі ігри :
-           «Ланцюжок»;
-           «Чарівна торбинка»;
-           «Бажання золотої рибки»;
-           «Букви втекли»;
-           «Скільки крапок – стільки букв»;
-           «Зайка-зайка, нам скажи»;
-           «Набірник»;
-           «Повторялка»;
-           «Збери слово або речення»;
-           «Вийди на поріг, назви слово»;
-           «Сумка листоноші»;
-           «Склади квітку» та ін.
Учитель вчить переказувати прочитаний текст за допомогою гри «Переказ по колу». Діти читають текст, потім декілька учнів стають у коло. Ведучий у центрі заплющує очі, обертається на місці та вказує на одного з гравців, із якого починається переказ тексту. Потім за годинниковою стрілкою кожен говорить по одній фразі з твору. І так до кінця тексту.
Гра «Мініатюра». Діти читають текст, діляться на групи, які зображують прочитане мініатюрою (сценка, пантоміма). Інші повинні пояснити побачене.
У процесі ознайомлення дітей із ліричним жанром Світлана Михайлівна користується різноманітними ігровими прийомами, які сприяють розвиткові умінь слухати, говорити й читати, дозволяють формувати уявлення учнів про віршовану форму, риму, систематизувати читацький кругозір, характеризувати авторів творів, що вивчаються, набувати досвід широкого розучування віршів. Так, при знайомстві з римою, використовує гру «Схожі хвости» (мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка). Прийом «Віднови вірші» практично знайомить дітей із римою.
На уроках математики Світлана Михайлівна пропонує дітям пограти «В магазин». «Продавець» і «покупець» швидко лічать, а діти стежать за правильністю розрахунків. Так у грі учні тренуються в додаванні й відніманні. В процесі проведення уроків математики з елементами гри реалізуються ідеї співдружності, змагання, самоуправління, виховання відповідальності кожного за результати своєї праці, формується мотивація навчальної діяльності й інтерес до предмету.
Під час проведення ігор  «Математичний струмок», «Зроби рівними», «Закінчи логічний ряд», «Художня математика» формує обчислювальні навички, навчає доводити своє міркування.
На уроках математики використовує і спортивні ігри. Заздалегідь готує картки з прикладами та відповідями. Учні усно обчислюють і сигналізують рухами (правильна відповіді – руки вгору, неправильні – руки вперед). Гімнастичні вправи змінюються за потребою.
Виконуючи вимоги програми з основ здоров’я, використовує практичну, ігрову, індивідуальну та групову діяльність учнів. Із метою закріплення вивченого матеріалу на уроках застосовує гру «Фантазери» (про що може мріяти здорова людина?), гру-пантоміму «Без слів» (розказати, чим найбільше ви любите займатися у своєму куточку відпочинку), «Угадай страву за описом», яку учні виконують у парах. Не менш цікавою є гра-подорож по річці Охайність. Ігри потребують від учнів зібраності, витримки, бажання допомогти, виховується культура, спілкування дитини з колективом.
Використовуючи ігри екологічного спрямування («Якби я був…», «Склади розповідь», «Допитлива ворона»), вчитель дає дітям зрозуміти, що надмірне втручання в природу може викликати істотні зміни як усередині самої екосистеми, так і за її межами.
Діти дуже люблять ігри на уроках, але не завжди виконують правила гри. Частіше це відбувається в груповій формі роботи, де діти намагаються допомогти один одному. В цьому випадку вчитель перериває ігровий процес, але робить правила гри більш жорсткими. На протязі всього процесу необхідно уважно стежити за тим, щоб між учнями не виникла конфліктна ситуація та не зіпсувалися відносини у класі. Якщо вчитель це помічає, то втручається в хід гри й відволікає увагу дітей на вирішення інших проблем.
Для впровадження науково-методичної проблеми створила збірку «Дидактичні ігри в початковій школі», до якої увійшли ігри до уроків математики та читання, фізкультхвилинки, вправи для очей і пальчикової гімнастики. Свою методичну скарбничку поповнила методичним забезпеченням до проведення уроків із застосуванням ігор. Розробила виховні заходи «Народ скаже, як зав’яже»(вікторина знавців народної мудрості), «Чия праця потрібніша» (вікторина), «Як стати нехворайком?» (гра), «Що в Україні най- най-…»(бліц-турнір), «Рідний край: його історія і люди»(інтелектуальна вікторина). Для надання педагогічних консультацій батькам підготувала збірку бесід за такими темами: «Батьківський авторитет – могутня сила виховання», «Як виховувати граючись», «Від чого залежить успіх виховання в сім'ї», «Вплив шкідливих звичок на здоров’я дитини», «Збереження родинних традицій і звичаїв», «Виховний ідеал української сім'ї», «Значення домашнього завдання», «Навчання - найважливіший обов'язок дітей». Із цими питаннями виступала на батьківських зборах. Своїми надбаннями охоче ділиться з колегами школи та району, бере участь у діяльності методичних об’єднань та семінарів учителів-початківці. Створила сайт, на якому розміщує як власні матеріали, так і новинки в сфері освіти, викладає цікаву інформацію для учнів і батьків.
Світлана Михайлівна переконана, що гра допомагає розвиватися учневі як особистості. Її вихованці є постійними учасниками та призерами Міжнародної математичної гри «Кенгуру», інтелектуальної природничої гри «Колосок», Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник», Всеукраїнського конкурсу з англійської мови «Гринвіч», Міжнародного конкурсу знавців української мови імені П. Яцика, а також беруть участь у різноманітних шкільних та районних конкурсах.
   У навчальних іграх немає тих, хто програв, - тут виграють всі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Про гру сказано багато добрих слів. Її називають і джерелом радості, і королевою дитинства. Обидва визначення правильні, адже гра для дитини – саме життя з усіма його радощами, хвилюваннями, тривогами, перемогами і прикрощами. Гра – природний для дитини вид діяльності, мотив її лежить у самій сутності. Вільне від регламентації ігрове дійство дає змогу дитині виразити найфантастичніші бажання, свої мрії. Їй відкривається широкий простір для вияву творчості, активності, кмітливості. В іграх школярі не тільки відображають реальне життя, а перебудовують його.
На підставі вищезазначеного,
НАКАЗУЮ:
1.     Здійснювати раціональний добір дидактичних ігор відповідно мети уроку та навчальних здібностей учнів.
2.     Продовжувати використовувати на уроках дидактичні ігри, які б сприяли активній діяльності учнів, підвищенню їх мотивації до навчальної діяльності та пізнавального інтересу.
3.     Продовжувати залучати учнів до різноманітних інтелектуальних конкурсів та ігор.
4.     Контроль за виконанням наказу покласти на заступника з НВР Долю В.В.



                Директор школи               С.М. Кучеренко

З наказом ознайомлені:
Доля В.В.                                 ___________________
Векленко С.М.                         __________________
             





Немає коментарів:

Дописати коментар